11.2.2015 10.00

E10-bensiinin osuus nousi 61 prosenttiin vuonna 2014

Suomessa vuonna 2014 myydystä bensiinistä 61 prosenttia oli 95 E10 -bensiiniä, ilmenee Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastosta. Autokannan uudistumisesta johtuen E10-bensiinin osuus bensiinin myynnissä on noussut vuosittain siitä lähtien, kun E10-bensiini otettiin käyttöön vuonna 2011.

Vuonna 2011 E10-bensiinin osuus oli 48 prosenttia ja vuonna 2012 se oli 55 prosenttia. Vuonna 2013 osuus oli 58 prosenttia ja vuonna 2014 osuus nousi 61 prosenttiin.

Moottoribensiiniä myytiin vuonna 2014 noin kaksi miljardia litraa, kaksi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Bensiinin kulutus on jo pitkään ollut laskusuunnassa, kun energiatehokkuutta lisäävä tekninen kehitys pienentää autojen polttoaineenkulutusta ja autoverotus suosii vähän polttoainetta kuluttavia autoja.

Lisääntynyt energiatehokkuus ja talouden taantuma heijastuvat öljytuotteiden kulutukseen kaiken kaikkiaan. Öljytuotteiden yhteenlaskettu kokonaismyynti kotimaahan oli vuonna 2014 vajaat kahdeksan miljoonaa tonnia. Määrä oli runsaan prosentin pienempi kuin edellisenä vuonna. Luku sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet.

Lisätiedot:

Öljy- ja biopolttoaineala ry